Nederlands        Welkom op mijn website        For English scroll down

 

Welkom op mijn persoonlijke website,

een weerslag van mijn professionele leven.

Navigeert u rustig door heden, verleden en toekomst.

Mogelijk treffen we elkaar in de toekomst ...



 

Nieuws 

       

Deze nieuwsbrief verschijnt twee keer per jaar .

EDITIE: JANUARI 2016




Gelukkig 2016 / Happy 2016


       

 


Afsluiting van het King Lear project in Düsseldorf



Shakespeare's King Lear in de Kunstraum (Düsseldorf). In juli 2013 en 2014 werkten we gevijven

aan deze tekst: Antoine Beuger (muziek), Els van Riel  (film), Nora Franzmeier (decor), Roshanak

Morrowatian (dans)en ik zelf (theater). Dankzij een subsidie van de stad Düsseldorf konden we de

verkenningen uit 2013 en 2014 in 2015 voortzetten. Dit was werkelijk een van de meest fascinerende

ervaringen uit mijn acteurscarrière. Van 5 tot 17 juli j.l. onderzochten we hoe we John Cage's

ideeën over de muzikale uitvoering konden vertalen naar de theatrale uitvoeringspraktijk; op welk

moment wordt de discipline 'Performance' theater. Wat zijn eigenlijk de verschillen tussen

'Performance' en 'Theater'? King Lear, een monumentaal stuk, met prachtige rollen en zo vaak

geïnterpreteerde karakters is voor dit onderzoek een echte testcase. Telkens hadden we twee dagen

om aan een bedrijf te werken, dat we dan de tweede avond voor publiek speelden.

Deze periode leverde vele ontdekkingen op en 5 mooie voorstellingen, die enthousiast werden

ontvangen. De grote stapels aantekeningen van de afgelopen drie jaren wil ik gaan sorteren en gaan

verwerken in een blog over 'unintentional' theater maken. Ook liggen er plannen voor nieuwe

voorstellingen. Wordt dus vervolgd.

Een lovende recensie van deze voorstellingenreeks vind je op

http://forum.kulturserver-nrw.de/index.php?page=Thread&threadID=1806 .





Performance 'I used to like this place'


Op 3 juli gaf ik samen met Samuel Vriezen (piano) en Alexandra Schimag (stem) een performance ter

gelegenheid van de 60e verjaardag van Antoine Beuger. Deze performance vierde tevens mijn 46 jarige

vriendschap met Antoine en was gebaseerd op teksten en muziek die destijds onze inspiratiebron

waren. De performance maakte deel uit van een driedaags programma, waarvoor collega's uit alle

delen van de wereld waren aangereisd om composities van Antoine en/of zichzelf te spelen. Drie

ongelooflijke inspirerende dagen met veel ontmoetingen en prachtige uitvoeringen. Iedereen wilde

immers het beste van zichzelf geven.



Gedichten van Robert Lax


Robert Lax


2015 Was het 100e geboortejaar van de Amerikaanse dichter Robert Lax, die op 30 november 1915

werd geboren.

Ter gelegenheid daarvan verleende ik mijn medewerking aan twee herdenkingsprogramma's in Duitsland.

Op 28 november 2015 las ik met Antoine Beuger in Haan in de reeks 'Konzert im Atelier' gedichten

uit de cyclus Acrobat Off en andere teksten en dagboeknotities uit de Catalogus van het

Tinguely Museum (Basel). Op 19 december las ik in München in de reeks 'Klang im Dach' de gedichten

One Island, One Stone en The Hill .



Op tournee met het Japanse Chitose Trio uit Tokyo !


Chitose trio


Hichiricki-speelster Hitomi Nakamura (met wie ik in 1990 samenwerkte in de voorstelling

Rashomon van het Utrechtse Theaterplatform) en ik proberen al bijna twee jaar haar trio

Chitose (waarin naast haar nog twee andere musici van het beroemde Reigakusha Gagaku Ensemble

uit Tokyo) naar Europa te krijgen, voor een aantal concerten in Nederland en Duitsland.

Naast de hichiricki bestaat het trio uit Ko Ishikawa sho-speler en ryuteki-speelster

Mami Tsunoda. Behalve een recital van klassiek Japans repertoire zullen de stukken uit

Antoine Beugers Japan Trilogy op het repertoire staan; daaraan zal ik als spreker mijn

medewerking verlenen. Onder meer het stuk Kegonkyoyama van Antoine Beuger voor spreker en

8 instrumenten zal worden gespeeld. Antoine schreef dit stuk op basis van het gedicht

On Flower Wreath Hill van Kenneth Rexroth; dit prachtige stuk was voor mij de reden

om  het initiatief tot dit project te nemen. Verder nog de stukken Zeami (Pracht von Blüt)

voor acteur en instrumentalist en Teishin Ryokan voor twee sprekers. Dit laatste stuk heeft

Antoine herschreven tot een versie voor acteur, sopraan, hichiriki, sho en ryuteki.

Sopraan Irene Kurka is bereid gevonden de sopraan partij te zingen.

Via de Japanse ambassade kwam ik in contact met de Global Performing Arts Group in Amsterdam,

die ons helpt met de organisatie. En in februari is het dan zover!

We hebben concerten met Gagaku muziek door Chitose in Den Haag (Nieuwe Kerk), Köln

(Japan Institut) en Trier (Festival OPENING 16).

Het OPENING Festival heeft ook een tweede concert geboekt waarbij we Teishin Ryokan uitvoeren.

Ook zal de integrale Japan Trilogie worden uitgevoerd in Düsseldorf, in de Klangraum Reihe.

Muziekgebouw aan 't IJ in Amsterdam heeft een concert geboekt op 20 februari 2016,

om 20.15 uur, waarin we delen uit Kegonkyoyama zullen afwisselen met Gagaku muziek.

Kaarten voor dit concert zijn al te reserveren.

De tournee wordt financieel ondersteund door de Japanse regering via de Japan Foundation.

Voor verdere details en de trailer zie: http://www.gpag.nl/artist/Chitose_trio



Paolo de Zebratemmer


Dit voorjaar zullen er ook regelmatig voorstellingen gespeeld worden van mijn solo voor

kinderen van de groepen 1 en 2 van het basisonderwijs. Deze theatersolo met als thema

verkeerseducatie is in 2012 samen met Henk Koop van het ZAT Projectteam ontwikkeld

in opdracht van de provincie Drenthe.

Inmiddels is ook elders uit het land belangstelling getoond. Voor een indruk, volg de link:

https://www.google.nl/search?q=paolo+de+zebratemmer&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=abGBVvniCsbSU5GBtyg#q=paolo+de+zebratemmer&tbm=vid


     
   Paolo de Zebratemmer


Trainingen

Op dit moment stroomt mijn agenda voor 2016 snel vol. Zoals het er nu naar

uit ziet, zal ik het  komende jaar voornamelijk als trainer werkzaam zijn.

Het accent zal liggen op tweedaagse basistrainingen Omgaan met

Grensoverschrijdend Gedrag, waaraan ook een terugkomdag is gekoppeld.

Klanten zijn op dit moment Gezondheidscentra, Jeugdzorgorganisaties,

Verzorgingshuizen, COA, JGZ Organisaties, Ziekenhuizen, Gemeenten. Deze

trainingen hebben mijn passie en de benadering van het thema vanuit de

driehoek Individu - Team - Organisatie blijkt uitermate effectief. Ik

probeer de trainingen steeds meer op toepasbaarheid vanuit inzicht in

eigen handelen en functioneren en vanuit inzichten in het functioneren van

het team in te richten. Ook het veilig werken binnen een veilig

leerklimaat voor de deelnemers staat hoog in het vaandel. Samen met een

aantal speciaal opgeleide acteurs koppelen we de individuele leerstijlen

volgens Kolb aan diverse werkmethodes met acteur. Maatwerk rondom een

veilig leerklimaat levert een optimaal rendement. In 2015 werden de

trainingen met een gemiddelde van 8,9 geëvalueerd . Meer over

agressietrainingen op deze site: http://www.joepdorren.nl/BAM.php?p=home


Ook zullen dit jaar mijn werkzaamheden als vaardighedentrainer en mentor worden voortgezet

aan de beroepsopleiding Advocaten van de Nederlandse Orde van Advocaten. Op dit moment

'draai' ik samen met een inhoudelijke Advocaat-docent 3 verschillende leerjaren.

Eén van deze 'cohortes' zal in juni 2016 afstuderen. In diezelfde maand zal een nieuwe groep

aantreden, die dan gedurende 2,5 jaar onder de hoede van een docenten-duo zal worden opgeleid

tot advocaat. Ik zal dan, samen met mijn collega, verschillende modules verzorgen, zoals

Time Management, Onderhandelen, Adviesvaardigheden, Getuigenverhoor, Presentatievaardigheden, enz.


Voor de OVD geef ik ook dit voorjaar weer binnen de Action Academy Franstalige trainingen voor

filiaalleiders en hun assistenten in Frankrijk en Wallonië. Denk dan aan onderwerpen als

Basiscommunicatie, Beoordelingsgesprekken, Planning en Organisatie, Werving en selectie, enz.

Een training 'Agression et Violence' zal aan winkelpersoneel worden gegeven. Ook zal ik deze

training verschillende malen uitvoeren in Nederlandse filialen.

Ook ben ik regelmatig als trainingsacteur geboekt; tot nog toe staan er trajecten voor

Hogeschool Windesheim, Schiphol Groep, Ajilon, Jeugdzorg Oost Brabant, Universiteit Groningen

en de Arbeidsinspectie in de agenda.


en verder

De Beroepsopleiding Advocatuur werkt aan een regelmatige, verplichte, bijscholing van

alle docenten en trainers. Dit handhaaft en verhoogt m.i. de kwaliteit van de opleiding.

En natuurlijk is dit ook goed voor mijn eigen ontwikkeling als trainer. In maart zal ik

opnieuw een ontwikkelingsassessment ondergaan. In april volgt dan weer een train de trainersdag.


De ervaringen met het King Lear - project, afgelopen zomer in Düsseldorf, hebben mijn denken over

'Unintentional Theatre' weer verder gebracht. Het project heeft in ieder geval schriften vol

ideeën en overdenkingen opgeleverd. Momenteel ben ik me aan het beraden over een nieuwe site, waar

ook een Blog onderdeel van zal uitmaken. Middels deze Blog wil ik dan met andere kunstenaars en

theatermakers tot uitwisseling komen rondom deze stijl van theater maken.


De foto's voor deze site zijn al genomen, door de Belgische Filmmaakster Els van Riel.

Nu moeten ze nog worden uitgezocht en vervolgens geschikt worden gemaakt voor publiciteitsdoeleinden.

Valt niet mee met zo'n 450 voornamelijk goede foto's ...


Volop plannen. Als het project met het Japanse Chitose Trio in februari is afgelopen

wil ik me gaan storten op Beckett's tekst Krapp's Last Tape. Ook zijn er ideeën voor een project

rondom de latere korte stukken van Beckett en Goethe's Faust .


In Beckett's laatste stukken is de acteur vooral een luisteraar, een luisterend personage. Dit

fascineert me. Inspirerend in dit verband is de documentaire serie Profils Paysans van

Raymond Depardon over het leeglopende Franse platteland, waarin veel zwijgende hoofdpersonen.

Ook met dit gegeven wil ik aan de slag.

        Samuel Beckett   


Misschien dat iemand zich afvraagt: en het Sanguineti project dan?

Wel, ik ben nog steeds bezig te onderzoeken of het mogelijk is een programma te maken

rondom de Italiaanse dichter Edoardo Sanguineti, waarin zijn poëzie en theaterteksten

een rol spelen. Sinds september 2013 ben ik hierover in gesprek met de programmacommissie

van Poetry International (Rotterdam). Het is al wel duidelijk dat een dergelijk programma

niet in het hoofd-festival zal worden opgenomen. Momenteel onderzoeken we de mogelijkheid

van een off-festival programma. In november 2015 had ik opnieuw een inspirerende ontmoeting

met Sanguineti's vertaler Pieter de Meijer. Hij bracht bij mij het stuk Fausto, un Travestimento

onder de aandacht. Ik ga dit stuk lezen en wellicht in verband brengen met de hierboven

genoemde ideeën rondom een Faust project. Pieter de Meijer is momenteel het werk van

Sanguineti aan het doorploegen op uitspraken over het schrijven van poëzie.

Volgens hem komen die sterk overeen met de ideeën over 'Unintentional Performing', zoals we

die in het King Lear Project hebben verkend.


      
                  Edoardo Sanguineti 



          Welcome to my personal site



This news letter appears every half a year


These months I will facilitate quite a few communication courses. Also I will support as an actor

communication courses facilitated by others . In French I will work this period for the Action

Academy, in France and Belgium . Also I will teach a few subjects at the Training for Dutch Lawyers .


On tour with the Japanese Chitose Trio !

It has been my dream for many years to perform Antoine Beuger's beautiful Japan Trilogy once in my

life, integrally with japanese instruments. Especially with the hichiriki, whose sound always has

been present in my system. So I got back into contact with Hitomi Nakamura (she plays the hichiriki

with Chitose; we worked together in the play Rashomon by the former Dutch Theatre Company 'Theater

Platform', directed by Aram Adriaanse in 1990), and she was enthusiastic immediately. We have been

trying for three years very hard to organise a tour through Holland, Belgium, Germany and France

with both Antoine Beuger's Japan Trilogy (or parts from it) and traditional Gagaku music. Thanks to

soprano Irene Kurka we found the organiser of the annual festival OPENING in Trier (Germany) ready

to organise two concerts in 2016 (12th and 13th of February). Since that moment things went really

fast. The Japan Institut in Köln showed its interest, and by the Japanese Embassy in Holland we got

into contact with the Global Performing Arts Group in Amsterdam who is helping us at this moment to

get the tour organised. At the Japan Foundation in Tokyo we applied for a grant to cover the travel

expenses from and to Tokyo. And they decided to give us the grant.

Apart from Trier we will also have concerts in Düsseldorf, in the Klangraum Reihe; at that occasion

we will perform the integral Japan Trilogy. The trilogy consists out of three pieces:

Zeami (Pracht von Blüt) for actor and instrument (for this occasion: the hichiriki),

Teishin Ryokan for man and woman (for this occasion transformed into a piece for actor, soprano,

hichiriki, ryuteki and sho) and the wonderful piece Kegonkyoyama, based on the poem

On Flower Wreath Hill by Kenneth Rexroth for speaker and 8 instruments (for this occasion hichriki,

sho, ryuteki, percussion and 4 more western instruments, still to be determined). This last

piece will also be performed in Amsterdam at the Muziekgebouw aan het IJ). 

Also we will perform in Cologne and The Hague. For any information about this project

contact me or follow this link:

http://www.gpag.nl/artist/Chitose_trio .

Here you will also find the Chitose trailer.

          

                 The Chitose Trio


And a grant from the township of Düsseldorf too!

In july 2015 Roshanak Morrowatian (dancer), Antoine Beuger (composer), Els van Riel (film maker),

Nora Franzmeier (set designer) and me as an actor, we worked on William Shakespeare's extraordinary

play King Lear at the Düsseldorf Kunstraum. Allready in the summer of 2013 and 2014 we have been

working on this text. Also in 2014 we got a little grant so we could continue the exploration we

started in 2013.

This work was really one of the most breathtaking experiences in my career as an actor. During a

week we worked on how to translate John Cage's ideas for the music performance into the theatrical

performance. It does seem obvious that this is going to result in a 'Performance'. But at what

point is a 'Performance' changing into 'Theatre'. King Lear, a monumental play with marvellous

roles and characters so often being interpreted is a real testcase for this research. We all worked

separately during two days on each act; the night of every second day we brought our personal

results together into an improvised theatre performance for an audience. This was very exciting and

happened to be a great success. You may find a critic on

http://forum.kulturserver-nrw.de/index.php?page=Thread&threadID=1806

      

                With Rosnahak Morrowatian   




Robert Lax

Because of Robert Lax's 100th birthday I participated in two memorials: in november I read

in Haan (Germany) together with Antoine Beuger poems out of the Tingueley Museum Catalogue

dedicated to Robert Lax. In Munich I read the poems One Island, One Stone and The Hill .


             Robert Lax

 


So what's coming up next?

After the tour with Chitose in february I will start working for myself on Beckett's

Krapp's Last Tape. I still don't know where that might bring me, but since I was

a youngster I am fascinated by this piece. And of course I will bring this work together

with all the discoveries about 'unintentional performing'. I am studying Beckett's

last short pieces as well; in these fascinating works the actor is more a listener.

In this context I also study Raymond Depardon's documentary series Profils Paysans about the

emptying french countryside. These documentaries are full of silent protagonists.

This theme: the actor as a listener, dwelling through a play, dwelling through a

theatrical environment populated by music, sounds, dance, forms, voices ...



                         Samuel Beckett    

 

And maybe this research will bring me somewhere else. Vaguely the team I worked with on

King Lear and me, we discussed a project around Goethe's Faust. Also soprano Irene Kurka

and me talked about our fascination for this theatre text and our wish to work together

once again.


Together with the programme committee of the outstanding Poetry International Festival

of Rotterdam I have been exploring the possibility of organizing an event with poetry and

theatre work by the Italian Poet Edoardo Sanguineti (1930 - 2010)for two years.

After the Japan project I will continue this research. In november 2015 I had an inspiring

meeting with Sanguineti's dutch translator Pieter de Meijer; and he named Sanguineti's